نفوذ یک اجتماع شناس به ماجرای ماجرا پورشه ها در اصفهان

امداد روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ به برهان کورس دو خودروی پورشه ماجرا مرگباری در اصفهان رخ رحم و بر معلول آن یکی از پورشه ها با انحراف از مسیر پا بر جا با یک مایه پراید تلاقی کرده و منجر به فوت راننده پراید شد. پس از آن به دلیل عدم کنترل لازم توسط شوفر پورشه، این خودرو با ماشین های دیگری از عموم یک ۲۰۶ نیز برخورد و خسارت های شدیدی به آنها وارد کرد.

بوسیله شهادت حاضران تو این حادثه فرزند بالغ راننده این پورشه از عریضی عارضه فرار کرد و شوفر پورشه دیگر که یک دختر جوان حیات با او ارتباط گرفت و از خسارتی که بوسیله ماشین میلیاردی پدرش وارد کرده شکایت می یواش. هولناک زیرفون از این عارضه واکنش های اینده این دختر بالغ است. پس از آنکه آدم به صحنه وقوع آمده و پاسبان را وقوف می کنند، بکر عربده کشان از آدم می خواهد که بوسیله کناری بروند و درباره راننده کشته شده نیز فریاد می زند که: «مرده که مایه تسلی! دیه اش را می دهیم. می دانید قیمت این سامان چقدر است؟ سامان را تحرک ندهید.»
این سانحه بازتاب بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت. فارغ از این تصادم که سوا کشور در این دهه ها چه تولیدی به مگر نفت بخاطر ارزآوری و کسب درآمد داشته که کسانی درون این کشور تا به این معیار میلیاردر می شوند که می توانند دو دستگاه پورشه با قیمت های میلیاردی مخبر کنند؟ چه فرهنگی جایگزین فرهنگی غنی ایرانی – اسلامی شده که عده ای قیمت جان انسان ها را صرفاً به مدل دیه آنها (که بسیار پایین تر از بها انواع خودروهای وارداتی است) می دانند؟ سوای اصفهان اگر به مناطق شمالی تهران (مثلاً از کوچه جردن بوسیله اوج) نگاه کنید همچنین متوجه می شوید که معمولاً خودروهای گرانقیمت وارداتی در پیاده روها پارک هستند و عابران پیاده داخل گذر از این خیابان ها مجبورند از وسط خیابان عبور کنند و هر لحظه جانشان داخل معرض کار بزرگ باشد. تأخیر و افتادگی فرهنگی در ایران مدرن

درباره این وضعیت با امان الله قرایی مقدم، اجتماع شناس و مدرس دانشگاه و نویسنده کتاب هایی زیرا که «آدم شناسی فرهنگی»، «مبانی جامعه شناسی»، «جامعه شناسی آموزش و یادگیری»، «هنر اجتماعی و ملی» و… بوسیله گفت وگو نشستیم. قرایی مقدم در این باره به خبرنگار مهر گفت: اصولاً تکنولوژی خواه فناوری بوسیله همراه خود فرهنگ خاصی را هم می آورد و این یک تئوری جامعه شناختی است. بوسیله هر حال زمانی آدم شروع به ترفیع کرد که مغز به نوکری دست و دست به خدمت مغز درآمد.

وی افزود: ابزار که یکی از آنها ماشین و اتومبیل سواری است و همینطور فناوری، بویژه تو عصر مهیا بزرگترین تأثیر را در رفتار، کردار، فکر، ریختگی زندگی، آمال و آرزوها، بینش و… افراد گذاشت. بنابراین وقتی دوچرخه، یخچال، تلویزیون و… آمد، تفکر و ذکر انسان تبدیل کرد و یک تأخیر فرهنگی را بوجود آورد.

قرایی مقدم ادامه عدالت: بوسیله دلیل همین مساله کسی که پورشه سوار است خیال می درنگ که این سواری برای او حقی را به وجود می آورد. بسیاری از ما ممکن است قاشق و چنگال نقره در منزل داشته باشیم ولی نمی توانیم از آنها به درستی استفاده کنیم چرا که غذا نوشیدن مان معمولاً با شیوه و صدای زیاد همراه است، ولی در جوهر حال فکر می کنیم چون وسایل غذاخوری مان از نقره است، نسبت بوسیله دیگران که قاشق و چنگ نقره ندارند، دارای پرستیژ یا فرهنگ ویژه ای هستیم! روند استفاده از پورشه در این مورد خاص هم همینطور است. تئوری تکامل خطی و تأخیر ایرانیان

این اجتماع شناس در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره بوسیله تئوری تکامل خطی داخل جامعه شناسی گفت: بر اساس تئوری تکامل خطی هر کشور، هر تمدن یا فرهنگی که زودتر بیدار تکنولوژی شود، افتادگی فرهنگی اش کمتر است. ما در ایران چون بسیار دیرتر از کشورهای صاحب تکنولوژی به آن دست پیدا کردیم، بوسیله تأخیر فرهنگی دچار شده و فاصله بین فرهنگ مادی و ادب معنوی خواه بور میان ابزارها با فکرمان بیشتر شد.

دبیر کتاب «جامعه شناسی آموزش و فراگیری» تکثیر کرد: بر شالوده همین تئوری اکنون مردم اصیل تهران چون زودتر باخبر مملکت تکنولوژی شدند، مثلاً سامان دودی، دوچرخه و… را زودتر از ما شهرستانی ها درک کردند، کمتر عقب ماندگی فرهنگی دارند. این به خشکی امدن مبنای آن تئوری حرف درستی است.

قرایی افضل همچنین تجرید خود از تصادف اصفهان را نیز این طور بیان کرد: نابسامانی اقتصادی کشور و باز بودن اسلوب های سرقت از بیت المال باعث شده تا کسانی در تهران و شهرستان ها یکشبه ره صدساله را پیموده و قدرت وارد کردن ماشین های چند میلیاردی مشابه پورشه و… را برملا کرده و در خیابان ها سوار آن شوند. بوسیله احتمال قریب به یقین پدر آن دختر اصفهانی که جان شخص کشته شده در این واقعه را بوسیله هیچگاه می انگارد هم به همین طریق ثروتی بوسیله غصه خورده است. بسیاری از کسانی که ماشین های گرانقیمت خارجی سوار می شوند، شمالی هایی هستند که زمین های خود را فروخته اند. بنابراین این گروه از مردم ها تأخیر فرهنگی دارند و بر اساس تئوری تکامل خطی از فرهنگ تکنولوژی دور محذوف اند. حاکم شدن پتلاچ پیاده شدن جامعه ایرانی

قرایی معزز در بخش دیگری از این گفت وگو جامعه ایرانی را اجتماع ای مشغول به «از خود بیگانگی» شناساندن کرد و ادامه داد: جامعه ایرانی داخل این دهه ها دچار ریختگی زندگی «پتلاچ» شده. پتلاچ مفهومی حیات متعلق به اجتماع سرخپوستی و بعدها درون حوزه جامعه شناسی وارد شد. پتلاچ یعنی اینکه عده ای جدیت کنند با دارایی و اموال خودشان دیگران را تحقیر کنند. اموال و دارایی به ابزاری بخاطر نشان دادن برتری می شود.

ویسنده کتاب «مبانی جامعه شناسی» گفت: دختر خراب و فاسدی که داخل اصفهان می گوید «دیه کسی را کشته ایم می دهیم» قلیل از استیل عمر پتلاچ داخل ایران است و چه بسیارند از دختران و پسرانی که در ایران روزانه بوسیله این کارها دست می زنند؟ چه بسیارند کسانی که تو مظلومانه توسط این سبک زندگی پتلاچ له می شوند، اما به دلیل نفوذ قوم این دختران و پسران، حق له شدگان پایمال می شود.

این مدرس اجتماع شناسی حاکم شدن فرهنگ پتلاچ را باعث نابودی اخلاقیات تو جامعه خواند و افزودن کرد: با حاکم شدن این طور فرهنگی اخلاقیات و معنویت در جامعه کمرنگ شده و ارزش های انسانی به ارزش های مادی بدل می شود. آدم های چنین جامعه ای تمام تلاششان را برای نمایشی کردن زندگی گیرایی می کنند و برای پیوستن به تجمل دست بوسیله هر فضاحتی می زنند. آن دخترک ورپریده اصفهانی و دخترکان و پسرکان فاسد متشابه در کل کشور، خراج حاکم شدن سبک زندگی پتلاچ و فروریختن ارزش های ملی، دینی، سنتی، فرهنگی و… هستند.

وی افزود: پیتیریم آلکساندروویچ سوروکین، جامعه شناس مشهور آمریکایی روسی الاصل، بحث کرد که اکنون ذهنیت فرمانده پهلو همه افراد در سطح جهان، مادیات است. تمدن جهانی به سه دوره تقسیم می شود: «پرگیر عقلانی یونانی»، «دوره شهودی قرون وسطی» و «از قرن ۱۶ بوسیله بعد» که به حوالی مادیات نامی است.

قرایی افضل گفت: جامعه فعلی ایران همچنین به چنین وضعیتی دستخوش شده است. سال هاست که جامعه شناسان از کاستی اخلاقیات در ایران صحبت می کنند اما کو گوش شنوا؟ حتی توانم بگویم بوسیله نسبت دیگر کشورها بدترین کمبود فرهنگی و مدنی داخل ایران این دهه ها رخ داده است و این پرستش مادیات حکم را بوسیله جایی رسانده که هموطنانی که از قدرت مالی کمتری برخوردارند، احترام کمتری دارند و خونشان به هدر است. گواه هستیم که این متد در حال گسترش علنی کردن در پروگرام های تلویزیونی، سریال ها، فیلم های سینمایی، سبک زندگی سلبریتی ها و… است. باید هرچه سریع العمل نم و تا دیر نشده روحی به حال جامعه بکنیم.